Bing zatím neudržel pozici na českém Internetu

Server Navrcholu.cz zveřejnil vývoj zastoupení vyhledávačů na českém Internetu za uplynulý rok 2009. Kromě jiného vyplývá ze statistik několik zajímavých faktů o vstupu a následném vývoji fulltextového vyhledávání od Microsoftu, Bing v české kotlině.

Pokusme se shrnout a rozklíčovat co se vlastně stalo.

Vývoj podílu Bingu v roce 2009:

  • leden- 1% hledání
  • březen – podíl hledání se zvedá
  • duben – dochází ke stagnaci okolo 2,5%
  • červen – jakési zmítání
  • srpen – propad na téměř původní (lednové) hodnoty na které už zůstane

Kde se taková data dají vyčíst?

Jedním zdrojem mohou být právě statistiky Navrcholu. Druhým a pro mě  osobně sympatičtějším jsou data z Toplistu viz. zastoupení vyhledávačů nad všemi daty Toplistu a statistika jen pro české stránky. Jistě si všimnete rozdílů. A to jak mezi Navrcholu a Toplistem (tady je to věc metodiky, kde skoro víc věřím druhému zmíněnému – je to věc pohledu), ale i českým a obecným toplistem (tady je metodika stejná, ale rozdíl je v tom, že parametr v URL &lang=CZ znamená měření jen nad českými stránkami).

Jak je možný takový rychlý vzestup a proč se tak dlouho udržel?

Důvodů je několik. Pro růst podílu mluví velká světová kampaň a jistě i její virální efekt. Ale za mnohem podstatnější považují dva jiné důvody. A sice zvědavost. Mnoho lidí si ten „skvělý Bing“ chtělo vyzkoušet a druhý (především udržovací) je jistě nástup prohlížeče Internet Explorer 8, který se mohutně začal rozmáhat právě na začátku května 2009, kdy už pomalu začínalo Bingu téct do bot. Dočasná záchrana tedy přišla právě v podobě IE8 a výzvy k nastavení výchozího vyhledávání.

Proč tedy takový pád?

I tady je důvodů hned několik. Jednak uživatelé zjistili, že se nic převratného nekoná a obzvláště ne pro českého uživatele (pro USA snad, ale i o tom pochybuju). Druhak je český internetový uživatel velmi loajální, což dokazuje dlouhodobá dominance searche od Seznamu. No a do třetice, když už jsem nakousnul Seznam, tak ten na přelomu července a srpna začal místo Googlu pro vyhledávání ve světě používat Bing. Jistě se najde mnoho lidí, kteří sice Bing používají, jen si našli jinou cestu – třeba právě přes Seznam.

A ani nástup Exploreru nemohl nástup zachránit – vždyť poměr microsoftích browserů (všech verzí) ku zastoupení prohlížečů Firefog resp. Mozzila Fireox je tak 50 na 50.

Kde tedy udělali Steve Balmer a jeho ovečky chybu?

Po bitvě je každý generálem, přesto si dovolím být kritický. Nevyužití díry v jinak googlem ovládaném trhu je tristní –  tou dírou myslím v dobrém Českou republiku. A samotná reklama by něstačila. Chtělo to se zaměřit na specifika národa, rozjet tu pořádně reklamní a obchodní strategii. Rozpoutat „virální peklo“. A hlavně – přinést něco nového uvnitř, ne jen slušivý kabátek.

Je šance na prosazení nového hledacího hráče v Česku?

Určitě. Je to sice těžké a jistě ne laciné, přesto si myslím, že dobrá služba s dobrou propagací má šanci postupem času dosáhnout třeba na 10% tržního podílu. Důkazem může být Zboží.cz, které je silně tlačeno ze strany Seznamu, ale na druhou stranu to není obecný fulltext. I takto specifický produkt si dokáže urvat k 5%. Ovšem takový cíl je věcí dlouhého běhu.