Souvislost: tvoříme MFA a boom okolo iPad

Nejen s příchodem nějaké očekávané novinky ať už technologické nebo třeba filmu se objevují dříve či později spekulanti, přesněji MFA-čkaři, kteří se snaží vydělat na názvu díky tvorbě stránek bez užitečného obsahu, zato se spoustou reklam. Vyplatí se to? Kolik práce je připravit takový web?

Asi by bylo dobré nejdříve si ujasnit, co to takové MFA je, kdo a proč ho dělá a také co z toho má.

MFA je z mého pohledu web, který na první pohled nemá propracovaný design, nebo je nápadně neoriginální, ale to samo o sobě nemusí znamenat mnoho. Třeba jen autor, webmáster nemá cit (třeba jako já). Pokud ale takový web kromě mizerného vzhledu ještě navíc neobsahuje víc jak pár stránek s napůl, nebo zcela ukradeným obsahem, který je doplněn jen o pár informací, které se po přečtení stejně ukáží být zbytečné, tak už je to hodně divné. No a aby byl cíl webu splněn, je takový fešák ještě řádně protkán reklamními pozicemi, které se ideálně ještě pletou s menu webu. A je celkem jedno, jestli opticky, nebo obsahově. Samozřejmě nesmím zapomenout na doménu takových stránek. MFÁčkař volí domény, propůjčím si název iPad, typu ipad-apple.biz. Zkrátka takové, které u BFU mohou snáze vzbudit dojem „kvality“. Poslední uvedený příznak mi připomněl ještě něco. A to pojem cybersquatting, tedy parazitování na doméně nebo názvu výrobku, kdy se cybersquatter snaží tvořit web zaměnitelný, třeba opticky, s originálem a podle toho i volí doménové jméno. Jistě existuje mnoho podob a všelijakých úprav MFA, ale podstata je stále stejná.

Tak to by jsme měli rozebráno, o čem je řeč. Jen pro formu dodávám, že význam zkratky je made for adsense.

Kolik práce je vyrobit MFA web a farmu?

Záleží jak moc to myslíte vážně. Pokud chcete mít jen málo takových stránek, tak je to celkem práce. Nevyplatí se totiž vytvářet, nebo rozběhávat nějaký systém na správu, údržbu a tvorbu takového smetiště. Ale, pokud chcete kšeft s reklamními weby rozjet ve velkém, tak je práce značně jednodušší. Samozřejmě pracnost je vztažena k množství shitu, který vyprodukujete.

Základem je zvolit správnou strategii. Chce to rozmyslet, zda pojedete na freehostinzích nebo budete domény kupovat. Také je potřeba sehnat obsah – jako vhodný kandidát pro hromadnou tvorbu je agregování nějakých autoritativních webů resp. jejich RSS. Díky tomuhle triku, který dotlačí na váš web hromadu textu, lze vytvořit i tisíce stránek s unikátním obsahem jež vytvořil někdo jiný. A pokud jste na agregování líní, tak stačí obsah generovat rovnou automaticky z předem vytvořeného seznamu slov a slovních spojení. Co na tom, že text nebude dávat smysl – o to přeci nejde;) No a v neposlední řadě je třeba mít účet v nějakém reklamním systému. Pak už stačí jen registrovat, instalovat, registrovat, instalovat… A i na to existují „hotová“ řešení. Hodí se také navzájem weby trochu provázat odkazy, tak aby se nahnal nějaký rank. Ale přehánět by se to nemělo. Neděláme linkfarmu, ale MFA;)

Odhaduji, že s rozběhaným systémem na tvorbu MFA je vytvoření nového webu otázkou 15 minut, ale chce to rutinu a také pár pomocných nástrojů, třeba na vymýšlení vhodných doménových jmen.

Ale asi nejpodstatnější je vybírat lukrativní témata a zamyslet se nad expirací tématu. Tak aby jste zbytečně neinvestovali energii do bubliny, která třeba splaskne už po týdnu nebo měsíci. No a to, že by jste měli koukat po budoucích tématech a včas se na ně připravit je asi celkem samozřejmé.

A co SEO?

To by na první pohled mohl být zádrhel, ale nebojte. V kvantitě je síla. Pokud na jedno téma vytvoříte 50 webů, kdy každý je postaven z jiných RSS a každý obsahuje třeba 20 stránek, tak by v tom byl čert, aby se časem neprobojovaly na pár rozumných míst. Zde je myslím na čase zmínit se o „kouzlu“ jménem long tail. Pokud se vrátíme ke vzpomínanému iPadu, tak je celkem jasné, že na samotný dotaz „iPad“ asi tak lehce na první stránce nebudete, ale lidé nehledají jen tenhle dotaz. Co třeba „hmotnost iPad“, „rozlišení iPad“ a co já vím, co ještě. Fígl je i využít překlepů. Schválně kolik lidí neumí správně napsat Whirlpool nebo Allianz. Jistě, hledanost takových dotazů není zrovna vysoká, ale v součtu to je často víc než samotný název.

Zisk z MFA webů

A teď to nejpodstatnější. Je možné na tomhle vydělat, nebo dokonce zbohatnout?

Myslím, že ano. Je to sice pruda, ale pokud nemáte nic lepšího na práci, tak proč by ne. Jen je třeba počítat s tím, že než začne web sypat, tak to chvíli trvá a kdykoliv vás může přes prsty seknout vyhledávač. Prostě vás vykopne z hledání, protože se někomu váš web nebude líbit (a neříkejte, že by vás to překvapilo?). Ale rovnou říkám, že víc jak pár korun vám za měsíc většinou průměrný web nevydělá.

Bilanci bych vyjádřil nějak takhle:

počet webů * zisk z jednoho webu za měsíc – strávený čas (nakolik si jej ceníte) – kolik vás stály registrace = váš zisk z MFA

Pokud tedy mám třeba

  • 100 zaběhaných MFA webů, kdy každý mi
  • vydělá 10 Kč měsíčně a já jsem jejich
  • údržbě věnoval 2 hodiny a
  • hodnota mého času je 500 Kč/hod.
  • Weby běží na zadarmo hostingu

Pak 100*10-500*2=0.  Tedy jsem na 0.

Z toho celkem jasně plyne, že by to chtělo mít webů víc. Tedy za předpokladu, že zisk roste úměrně s počtem stránek a pracnost naopak v poměru k administrovanému počtu MFA klesá.