K čemu je dobré optimalizování stránek pro vyhledávače

Stále více lidí používá Internet a tím pádem přibývá i domén, stránek a portálů, které se snaží získat co nejvíce čtenářů nebo chcete-li uživatelů a tím pádem i větší prostor prodávat své služby, produkty a nebo třeba jen vydělávat na reklamě, která směřuje na třetí stranu.S tímto rostoucím množstvím roste i konkurence a také jakýsi chaos. Ne vždy je má nejrelevantnější odpověď na dotaz např. „Praha“ doména „praha.cz“. A právě v tomto chaosu se snaží fulltextové vyhledávače zorientovat a poskytnout svému uživateli co nejlepší odpověď na dotaz, který ho zrovna zajímá.Na druhé straně je webmaster nebo SEO optimalizátor, který má za úkol vytvořit takové stránky, které budou kladně hodnoceny jak uživateli, tak také již zmíněnými fulltextovými vyhledávači – optimalizují stránky.

Drobný příklad

Pokud prodáváte kuličková pera, tak jistě nejste jediní.

Počet lidí, kteří přímo do adresního řádku prohlížeče zadají vaši doménu (ať už třeba kulickovapera.cz) je minimální. Nemluvě o tom, že ani takto přímočarou doménu nemusíte mít možnost získat.
A právě v tuto chvíli nastupuje na scénu vyhledávač a SEO. Protože, pokud si uživatel není jistý jakou doménu chce, hledá všelijaké alternativy či nejvýhodnější nabídku, pak použije s velkou pravděpodobností nějaký vyhledávač

Pokud tedy prodáváte ona zmíněná kuličková pera a jste na dotaz „kuličková pera“ na první pozici ve vyhledávači, pak máte i 70% šanci takového uživatele na své stránky přilákat. Co se bude dít pak už je de facto nad rámec SEO a záleží už spíš na designu stránek, ergonomii, cenách a dalších pro uživatele důležitých faktorech.

Proklikovost v závyslosti na pozici – jak je důležité dobré umístění ve vyhledávání

Z tabulky je vidět, jaký vliv má pozice ve výsledcích vyhledávání na počet prokliků na výsledek vyhledávání. Lehce si dovodíte, že být první je to nejlepší, co vás může potkat.

Svou roli (obzvláště u seznamu díky náhledu stránky) hraje optická podoba výsledku. Jinými slovy záleží na titulku, popisu, „líbivosti“ zobrazené URL apod.. Vzhledem k faktu, že tyto údaje byly u sledovaných stránek neměnné je jejich vliv vždy stejný (vliv má ale změna vzhledu u konkurenčních stránek).

Metodika:
Uvedené hodnoty byly získávány v průběhu cca 5 měsíců, kdy 8 sledovaných stránek (neměnných, tedy se stejným obsahem a stejným designem kvůli náhledům na seznam.cz) bylo průběžně na prvních 5 pozicích na search.seznam.cz a 6 pozicích na google.com. Měření bylo provedeno pro 10 různých dotazů.

O tom, co všechno má, nebo může mít vliv na úspěšnost stránky ve výsledku hledání podrobněji asi někdy jindy.

Prokliky z různých pozic v SERP
search.seznam.cz
pozice zobrazení * kliků ** CTR
1. 11153 2632 23,6%
2. 28424 3212 11,3%
3. 27136 1791 6,6%
4. 66039 3368 5,1%
5. 75394 2865 3,8%
google.com
pozice zobrazení * kliků ** CTR
1. 2420 685 28,3%
2. 8781 1124 12,8%
3. 12180 742 6,1%
4. 20609 948 4,6%
5. 31194 967 3,1%
6. 22962 597 2,6%

* hledanost – počet zobrazení bylo odvozeno ze statisticných hodnot poskytovaných vyhledávači
** počet kliků byl stanoven z access logu