Základy – SEO kontra vyhledávač

Zjednodušeně.

Úkolem SEO je zoptimalizovat stránky tak, aby se co nejvíc „líbily“ fulltextovým vyhledávačům, tedy posunout je výš ve výsledcích vyhledávání (ideálně vždy a všude:)).

Na druhou stranu cílem jednotlivých vyhledávačů je se množstvím optimalizovaných i neoptimalizovaných stánek se prokousat a najít jakýsi řád, relevanci, která stanoví která stránka je na určitý dotaz hodnotnější pro uživatele nehledě na to jak je vizuálně přívětivá, i když i to může hrát roli, ale především jaký je její textový obsah.

Každý snad uzná, že tato situace není zrovna jednoduchá. A to ani pro jednu stanu.

Optimalizátor kličkuje mezi povoleným SEO a takzvaným Black hat SEO, které není tak úplně podle jakýchsi zažitých norem, které jsou stejně v podstatě nejednoznačné a hrozí za ně penalizace ze strany vyhledávače. Na druhou stanu vyhledávač ať už je jakkoliv demokratický, se musí bránit proti nekalým praktikám a to formou posunutí stránky na její „správné“ místo, nebo jejím úplným vyřazením ze svého indexu, databáze.

Zde vzniká jakási nerovnováha, kdy zkušený optimalizátor má již jakýsi background, díky kterému dokáže překlenout počáteční stádium. Prakticky to znamená, že ten, kdo už má pár webů pod palcem, tak si z nich lehce odkáže na nový web a tím jej vyžene díky zpětným odkazům výš (jasně, záleží také na tematické příbuznosti, nebo třeba na typu odkazu). Naopak optimalizátor začátečník se musí spolehnout na především na tvorbu kvalitního on-page faktoru a při trošce štěstí i na nějaký ten zpětný odkaz. Registrace do všemožných katalogů považujme za samozřejmost. Ovšem, zde platí víc než kde jinde, že nejlepší, myšleno nejkvalitnější, odkazy vznikají přirozeně (někomu se prostě líbí váš produkt, nabídka a tak na vás mimoděk odkáže). Ale takovéto backlinky získá povětšinou jen opravdu hodnotná stránka. Rovnou říkám, že eshop není kvalitní web, leda by prodával zcela unikání produkt. Ten si však svou cílovou skupinu získá zcela přiroženě.

Zkrátka je jednodušší optimalizovat na „prodej plutonia pro výrobu jaderných zbraní“ než na „levné pneumatiky“. Na první zmíněný snad nepotřebujete žádné SEO, naopak na druhý se musíte dost snažit, ale i to lze. Pokud ovšem máte internetový obchod, který kromě možnosti koupit si něco obsahuje diskuze, recenze, nebo třeba srovnání hned se bavíme o trochu jiném levelu webů. Ovšem i zde je potřeba si dát pozor. Protože cílem provozovatele je prodávat a ne jen vytvářet obsah.