Z čeho se dají data pro analýzu klíčových slov získat

Způsobů a zdrojů je mnoho. Některé jsou placené a jiné zas třeba ne tak rozsáhle. Níže uvedené jsou jednak zadarmo současně je ale jejich vypovídající hodnota dostatečná.

  • Statistiky hledanosti dotazů na search.seznam.cz
    + vývoj hledanosti za posledních 60 dní
    + nejčastější rozšíření
    + volná i přesná shoda hledané fráze
    – jsou chráněna proti hromadnému stahování
    – týkají se jen hledání na seznam.cz
  • Našeptávač na seznam.cz
    + nabízí pravostranné rozšíření
    – není zřejmé z jakého časového úseku se data počítají (ne zrovna aktuální zpráva říká, že za 60dní zpět)
    – čísla zobrazovaná v našeptávači (pokud si vypnete styly) nejsou skutečná hledanost, ale jen pseudohodnota hledanosti přepočítaná podle „tajné“ rovnice
  • Statistiky na toplist.cz
    + jsou vidět vstupní stránky
    + pokud není vyžadováno heslo, pak vidíte i statistiky cizích webů
    – data se týkají jen stránek s vloženým skriptem
    – výrazně ovlivněna pozicí webu ve vyhledávačích
  • Access logy vašeho serveru
    + lehce se zpracovávají
    + obsahují velké množství „zajímavých“ informací (referer, čas přístupu, IP návštěvníka, zobrazení jednotlivých stránek…)
    + fungují na rozdíl od toplistu automaticky
    + při troše snahy celkem přesně vysledujete chování uživatelů
    – výrazně ovlivněna pozicí webu ve vyhledávačích
    – jen vaše data. Těžko seženete někoho, kdo vám zpřístupní vlastní logy (natož zdarma)
  • AdWords, Sklik a další PPC systémy
    + nejčastější rozšíření
    + volná i přesná shoda hledané fráze
    – jsou chráněna proti hromadnému stahování
  • Google Analytics

Asi nejmocnější nástroj současnosti a tak si jeho zhodnocení nechám na někdy jindy a zkusím mu věnovat samostatný článek.

  • SEO nástroje jiných dodavatelů

Existuje celá řada SEO nástrojů, které vytvářejí třeba SEO firmy, nebo i jednotlivci. Některé jsou zdarma jiné placené. Obecně se dá valná většina z nich prohlásit za vesměs užitečné. Jen je potřeba jejich výstup porovnávat se zdravým rozumem, tak aby jsme si neuškodili. Zkrátka je třeba pamatovat, že autorem může být i laik, který o optimalizaci mnoho neví. Nebo naopak nějaký spamer, který běžně používá nekalé SEO praktiky a tak by mohla doporučení od takového nástroje celkem uškodit.

Závěrem bych rád zdůraznil, že žádný nástroj vám klíčová slova jen tak nevyplivne a že je potřeba alespoň trochu přemýšlet. Někdy znamená méně více a platí to i v tomto případě. O konkrétním postupu analyzování KW zas někdy jindy.