Kult hlavní stránky

Je opravdu HP webu ta nejdůležitější ze všech stránek? Má se ve vyhledávání zobrazovat raději podstránka nebo hlavní stránka webu?

Tohle jsou jen některé z otázek, které napadají, když si pročítám fóra, kde se poslední dobou hodně omílá vypadnutí HP nějakého webu vyhledávání na Seznamu.cz a nahrazení nějakou podstránkou, která se umísťuje v SERP na mnohem horší pozici.

Proč k výpadkům dochází nechám teď stranou a zaměřím se spíš na vnímání hlavní stránky jako takové. Pracovně jsem si tento jev nazval „Kult homepage“, nebo hezky česky „Kult hlavní stránky webu“.

Je homepage opravdu klíčová?

Hodně webmásterů a optimalizatorů si myslí, že homepage je nejpodstatnější stránka webu a tak směřují obrovské úsilí optimalizací této a považte, jediné stránky. Naštěstí jich kvapem ubývá.

Samozřejmě, optimalizování HP je jistě hodně podstatné. Navíc hlavní stránka je vstupní branou webu a má tedy patřičně reprezentovat. No a do jisté míry je i o dost jednodušší ji zoptimalizovat, než optimalizace desítek různých podstránek. Na druhou stranu, pokud všechny zpětné odkazy vedou pouze na hlavní (nebo jednu) stránku, tak se majitel resp. webmáster pouští na velmi tenký led.

Důvody, proč je vhodně věnovat víc času optimalizaci podstránek jsou přitom na snadě. Jednak tak zachytíte longtail dotazů o kterém se HP ani nezdá. Navíc při nějakém výpadku ať už na straně vyhledávače, tak i vašeho serveru chvíli trvá, než všechny stránky vypadnou a máte tak čas průšvihu zabránit. No a to samé platí třeba i pro nějakou ne zcela optimální změnu, kdy máte čas při vypozorování negativního vlivu provést nějaký rollback.

Proč jsou podstránky důležitější než HP?

Celkově mi přijde, že HP je pro návštěvníka užitečná jen tehdy, pokud hledá přímo web jako takový. Ve většině ostatních případů by měla být zobrazena spíš nějaká podstránka, která odpovídá dotazu přesněji. Díky tomu také zamezíte zbytečnému bounce rate, kdy uživatel vleze na HP webu, nezorientuje se, resp. si nevšimne třeba odkazu na podstránku, která obsahuje odpověď na jeho dotaz a zas odchází hledat jinam. U podstránky, kde vidí rovnou informaci, která ho zajímá je šance na opuštění webu přeci jen menší.

Proč je riskantní zaměřit úsilí optimalizace na HP

  • HP může vypadnou z hledání a pak jste v pr..čicích
  • jednu stránku těžko zoptimalizujete na všechny požadované KW
  • jakákoliv úprava může být smrtelná, protože předem nevíte, co přesně změna bude pro vyhledávače znamenat